Resor med V

Hamburg

tillbaka

innehåll

Staden mellan broarna

Hamburg del 1

I april 2019 tog vi bilen över Öresund och genom Danmark och Nordtyskland för att tillbringa några dagar i Hamburg, jättestaden som ju ligger relativt nära och åtkomlig för oss som bor i Sydsverige. Det tar ungefär fem timmar att köra dit, med en lämplig lunchpaus på färjan Rödby – Puttgarden.

Vi hade båda var och en för sig besökt stan tidigare, men bara i jobbsammanhang, den här gången skulle vi se helt andra sidor av Hamburg. Som genomgått en stor förvandling de senaste åren, precis som många andra hamnstäder, t ex Liverpool, Köpenhamn, London och Göteborg. Öde övergivna kajer och tomma magasin har fått ge plats åt nya bostäder, företag och offentliga institutioner. Som drar fördel av närheten till vattnet.

Hamburg skryter idag med att ha fler broar än Venedig, och de gamla slitna hamnkvarteren i Speicherstadt sprudlar nu av nytt liv, med muséer, kaféer, restauranger och universitet, och som kronan på verket den enastående magnifika konserthallen Elbephilarmonie. Den tog tio år att bygga och kostade i slutänden nästan nio miljarder kronor räknat i svenska pengar. Då använde man ändå en gammal magasinsbyggnad till de nedersta åtta våningarna. Resterande arton våningar ligger bakom ett fantasieggande blått skal under ett tak format som vågor på havet. Där det ligger längst ut mot floden Elbe är det ett dominerande riktmärke i den nya hamnen.

Man kan gå in och ta en rulltrappa upp till skarven mellan det gamla och det nya, och beskåda omgivningarna från en balkong som går runt hela huset. Ett fantastiskt sätt att få en uppfattning om detta nya Hamburg.

Alldeles intill ligger kajerna St Pauli Landungsbrücken med ståtliga tegelbyggnader i nästan lite orientalisk stil. Här och på andra sidan hittar man restauranger och kaféer med paradplats för att beskåda folklivet i hamnen. St Paulis kajer är knutpunkt för mängder av turbåtar som fraktar runt turister i den labyrintiska jättehamnen, och för skyttelfärjorna över Elbe.

Här finns också ingången till Elbetunnel, ett fascinerande byggnadsverk från 1911. Då öppnades den 426 meter långa tunnel som lät folk (främst hamnarbetare på väg till och från jobbet) att gå eller t o m åka under floden, istället för att behöva vänta på en färja. Bilar kunde köra in i hissar som tog ner dem till tunnelröret, köra igenom och på samma sätt hissas upp på andra sidan.

Under kriget förstördes delar av tunneln, men den är nu restaurerad till sin forna glans, komplett med vackra kakeldekorationer och tidstypisk belysning. När man kommer upp på andra sidan finns ett färjestopp alldeles i närheten för att ta en tillbaka till St Paulikajen.

ST PAULIKAJEN SEDD FRÅN FLODEN. DE GULA BÅTARNA ÄR SKYTTELFÄRJOR.

En självklar utgångspunkt för att flanera genom Hamburgs centrum är Rådhuset, en mäktig byggnad, rikt dekorerad, och lika pampig från alla håll.

Rådhuset tronar på ett torg som kantas av en kanal, en av många som här kallas ”vleet”. Den här kommer från floden Alster som här är som en sjö, åt andra hållet rinner den så småningom ut i Elbe. Längs kanalen hittar man många trevliga restauranger.

Lämna en kommentar